En civilklädd afghan!

Ja, många är myterna och de skeva beskrivningarna om afghaner, att de skulle vara dumma. Faktum är att det är den smartaste rasen jag känner till! Få är afghanerna som "bara är en hund", deras personligheter är enorma!!! När min älskling Safir var långhårig var han verkligen en diva- han var snygg och han visste om det. För att få bort det långa håret ur ögonen lutade han snabbt huvudet bakåt, så all hår trillade över huvudet för att sedan sakta, sakta tippa huvudet framåt och allt hår stannade där bak. =)


♥ Safir ♥

Nu är han ju dessvärre nerklippt till och från, men han är lika tjusig för det.


Min vackra kloka 7 åring!

Hursomhelst; med divalaterna som kom med hans långa päls (gud nåde den som råkade komma åt hans päls när han låg och sov, och fyyyyyyyy skämmes för gula labradorer och deras nakna uppsyn) kom även skammen när jag ville prova en sele på honom. "En AFGHAN! Med SELE! Är du inte KLOK?!" Han såg ut som han skulle spy och visste inte riktigt hur han skulle kunna ta sig från de små tygbitarna på hans magra kropp... Så när jag varit sugen på drag har jag fått lämna honom hemma i tron om att han skulle ha det bättre liggandes på rygg i sängen med ett glas portvin och ost. I själva verket har han nog bara legat hemma och funderat ut ett sätt att komma över sin sel-fobi då han en dag i våras kom skuttandes då jag och Malla skulle köra drag. Han fick ha en spårsele med flex så han kunde skutta bäst han ville, men kopplet blev sträckt, och det FRAMÅT! =) Så gången efter fick Safir en riktig sele på sig. Mycket riktigt, han drog!!! =) Så när sparkföret var borta och jag och Malla köpt vår fyrhjuling hade jag inte hjärta att lämna honom ensam hemma. Vi fixade iordning linor för fyra och Safir fick vara uppe i topp med Drifwa. Hej och hå vad han sprang!!!!! =) Linan sträckt nästan hela tiden.



Safir, Drifwa
Ilska, Pajas


Stolt matte med lika stolt kille på fikapaus!


Fast liiiiiiiiite jobbigt är det även för en atlet som Safir!


Pajas svalkar sig i en av de sista snöhögarna som fanns.


Drifwa och Safir startklara igen. Ilska passar på att fälla ett träd istället för att vila. ;)


Lite vila hann hon också med ändå, i snön naturligtvis! =)

ÅHHHHH LÄNGTAR EFTER SNÖN!!! Nån kortare sväng måste jag ju ändå kunna köra???! =)

Trackback
RSS 2.0