Herr Sedin!

Åhhhhh! Jag är ju besatt av Djurpoliserna på Animal Planet och önskar så jag kunde starta något liknade här i Sverige. ÄLSKAR att hjälpa djur. Som liten hade jag flugsjukhus. Samlade flugor i tändsticksaskar där de låt på bomull. Ofta fick jag dem att leva igen, höll dem i handen, andades och iväg flög de! =)

Sist jag var i Övik så hörde jag en duns från vardagsrumsfönstret, jag sprang dit , såg dun på fönstret och mina ögon sökte av gräsmattan. En bra bit ifrån huset låg det en fågel. De äter jästa bär och blir fulla och flyger in i rutor. Jag tog på mig ett par handskar och rusade ut. Mycket riktigt, på backen låg det en sidensvans. Jag närmade mig sakta och plockade upp honom. Förut har jag varit rädd för det, men på Animal Planet gör de det titt som tätt då måste ju jag också kunna?? =) Hade honom i ett bra grepp och tittade så han inte brutit något ben. Höll ut vingarna, ingen vinge bruten. Han var nog chockad... Bar försiktigt honom upp mot altanen så mamma fick komma och titta. Vi kom snabbt på att han måste heta Sedin (siden-svans), gillar att döpa djur jag hjälper. =) Andra gången jag försökte lägga min fria hand över honom vände han sig om och väste mot den= ett klart friskhetstecken! Han satt stilla på min hand och iakttog mig och mamma ett tag innan jag tänkte se om han var fit fot fight, så jag tog handen mot honom igen- DÅ FLÖG HAN!!! Vilken otrolig känsla det är att hjälpa!!! Just när de flyger från ens hand och man ser att de klarar det... WOOOOOOW!


Visst är han fin- Herr Sedin? =)


Hans flockkompisar satt i Björken där bakom och tittade på oss, han flög tillbaka dit sen. =)


Otroliga färger!!!

VAD SKA MAN GÖRA MED ALLA FULLA FÅGLAR??
Rädda dem från vägen eller backen och sätt dem i en mörk låda (fyllecell) tills de blir pigga igen. Tror inte Herr Sedin var jättefull utan han var nog bara chockad av smällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0