TEXTFASCIST!

JAJAMENSAN!!! =D

Jag har ju mina älsklingar inom musikvärlden som jag håller högt, men för den skull går inte deras skivor dygnet runt. Men får jag välja så väljer jag deras musik, musik där texten kommer från hjärtat. Den är intelligent med gott språk. Usch jag låter som min gamla svenskalärare, INTE MIN MENING!
Men texter där man hör att de varit med om det de sjunger. Det är en enorm tröst att höra och hänvisa till låtar när man har det svårt och jobbigt med olika saker. Hjärta, smärta, död och födelse.
Som sist jag var hemma i Övik höll jag och Jörgen på att laga mormors avlopp i källaren, jag skulle då gå in i morfars gamla hobbyrum där jag inte varit på länge. Fick minnen från när jag var liten och följde med honom ner i källaren för att bygga båtar. Hur vänlig och snäll han var. Så började jag nynna på en låt, alltså bara melodin. När jag sen gick ut funderade jag på vad det var för låt. Det var Irmas låt, som hon skrev till sin mormor och morfar, eller om det var farmor och farfar, men ni förstår poängen? "Alla dessa ting, de lämnar kvar..."
Har länge sagt att Lisa Ekdahls och CajsaStina Åkerströms texter är som min bibel, jag lever efter dem och har man något problem kan man hitta svaret i deras texter... Hahahaha jag låter sinnessjuk, I know!
Men som sagt; är ju inte bara favoriternas låtar som går, ibland vill man ju höra verkligt lättlyssnat och då går väl radion varm, så man bara kan sjunga med utan att tänka på vad man sjunger.
Men en regnig och blåsig höstkväll kan man nästan garanterat hitta mig ihopkrupen i soffan under en filt med en stor tekopp lyssnandes på Lisa Ekdahl... ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0