Hundutställning igår igen! =)

Jag, gumman, barnen, Malla, Jörgen och Agneta med son och dennes tjej var på utställning med våra uppåtörade vänner Drifwa, Ilska och Dodge igår.

Först ut var Malin och Ilska som gjorde ett strålande jobb och visade exemplariskt! Det var Ilskas andra utställning någonsin och Malins första! =) Samma domare dock så det var roligt. Ilska slutade som BIG3.

Några nummer senare var det Agneta och Dodges tur. Hon visade också jätteduktigt och Dodge skötte sig utmärkt! =) Dodge slutade som BIG-2!

Nu var det Drifwas tur som förmodligen blivit galen av den hysteriska blåsten.  Strax före hon skulle in satt hon och ylade och levde rövare. Jag gick iväg en liten bit och då kissade hon, så trodde allt var lugnt. Vi gick mot ringen och stod och väntade och då bajsade hon. Ringskräck tro? ;) Väl inne galopperade hon till och från och skötte sig inte alls bra. Domaren (som dömt Drifwa förut) sa att hon var slarvig fram och att det berodde på att hon tittade mycket på mig. Hon fick iallafall ett HP och blev BIR. I BIGet skötte hon sig bättre. Det var sex hundar med så domaren tackade en och placerade ut reserven, fyran och trean. Det stod mellan en jämthund och Drifwa. Domaren sa att "jag skiljer dem åt på rörelserna". NU JÄDRAR DRIFWA, tänkte jag, NU SKÖTER DU DIG! Och det gjorde hon och blev BIG! Nu blev det en lång väntan. Kallt och blåsigt som bara den!!! Jag och gums gick in och värmde oss medan barnen fann nya vänner ute och de andra åkte hem och värmde sig. När det så blev dags för BIS var det väldigt stressigt för mig för jag skulle börja jobba!! Nämnde det för en i styrelsen så hon var snäll och tog vårt BIS före valp-BISet. Åtta hundar inne, hon tackade tre och Drifwa stod kvar. Placerade återigen reserven, fyran och trean. Kvar var Drifwa och en Shetland Sheepdog med en superduktig handler som var cirka 9 år! De vann och jag kunde inte annat än att gratulera!!!! =D Kände igen mig sen då jag var sju år och fick gå för första gången med Kings mamma; Ici. Drifwa slutade alltså som BIS-2.

Domaren var den skickliga och omtyckta Maria Hansson som jag tycker många domare ska lära sig av. Hon har allt som oftast öppen kritik och behandlar ALLA lika. Kunnig dessutom. Hoppas jag får sitta sekreterare hos henne innan jag ger mig ut och blir domare jag med.

Iallafall, här kommer infon:

Inofficiell utställning.
Örnsköldsviks Brukshundklubb, Hundtorpet.
Domare: Maria Hansson
Kritik: "1,5 årig tik med utmärkt uttryck och pigment. Utmärkt hals, rygg och kors. Utmärkta vinklar bak, tillräckliga fram. Utmärkt bröstkorg, tillräckligt förbröst. Härlig pälsstruktur och kvalitet. Rör sig effektivt, dock något löst/slarvigt fram. Trevligt temperament. Välvisad."

Tack ni som var där för en trevlig dag! =)

På kvällen fick jag höra av Ida att hon sett bilder på oss på internet- här är adressen! www.wildartnet.com/ovikshund

Nästa helg är det dags för INTERNATIONELL i Sundsvall. Gruvar mig. =(

Bilder kommer strax, håller på att titta på Nokias hemsida om det finns något program för min telefon, men verkar inte finnas...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0